Uka og 17.mai

Skrevet av Bivåner på Festmøtet, 2 år siden:

Var det flere enn meg som fikk litt kvalme følelser ovenfor framlegget av overskuddet av UKA. Altså overskuddet er suverent bra, over de villeste forventninger.. Men jeg ble kvalm av økonomiansvarliges forhelligelse av seg selv og det styret han satt i. Det ble alt for mye, og de 1400 frivillige var nesten ikke viktige lenger...

Det er 1400 som laget UKA. Ingen er viktigere enn andre. Greit at du delegerer ansvar, men alt står faen ikke å faller på deg!

Svar på dette innlegget

Ukefunk skrev for 2 år siden:

Nei, jeg synes det var en meget god forklaring på hvorfor det ble som det ble, og det mente også hele gjengen jeg satt sammen med. Tvert i mot ble funkene dratt fram gang etter gang, så hvis du er så bitter som du virker så får du ta det med de involverte. Å spre drit som dette hører ingen sted hjemme.

Eivind skrev for 2 år siden:

Hei Bivåner

Jeg beklager veldig hvis det er sånn du oppfattet det jeg sa på talerstolen, for det var ikke det som var intensjonen i det hele tatt. Det er helt uten tvil at dette fantastiske overskuddet er alle de 1393 UKEfunkenes fortjeneste, og det er noe som jeg helt klart burde fått frem bedre.

Det jeg prøvde å få frem er de faktorene som har gjort at overskuddet til UKA har vært en del større enn planlagt de siste to UKEne. Jeg tror mange UKEfunker stiller seg spørsmålet om hvorfor det ikke har blitt brukt mer penger på enkelte områder som har vært viktig for dem når overskuddet har blitt så stort. Og dette må vi i UKEstyret ta ansvar for, ettersom det er vi som har bestemt budsjettene og hvor mye penger vi har brukt. Derfor syntes jeg det var viktig å få frem hvorfor vi har tenkt som vi har gjort.

Det var på ingen måte ment som et innlegg for å forherlige UKEstyret, men snarere et forsøk på å gi litt informasjon til alle UKEfunkene som har jobbet og slitt for å gjøre et sånt overskudd mulig. Vi syntes alle som har lagt en kjempemessig innsats i UKA fortjener å høre hva som har vært den viktigste faktoren bak alle avgjørelsene våre, fra størrelsen på velferdsbudsjettet til hvorfor en gitt UKEfunk ikke har fått bevilget penger til et prosjekt som hun eller han ønsket å gjennomføre.

For det er ikke alltid like klart hvor utfordrende det er å planlegge med et budsjett som er så følsomt for svigninger i salgstall som det UKA er. Da UKA begynte hadde en 10 % nedgang i budsjetterte salgsinntekter redusert overskuddet med 50 %. Og når man ser hvordan Samfundets fremtid avhenger av de midlene UKA leverer, har den aller viktigste faktoren bak beslutninger som UKEstyret har tatt vært å gjøre risikoen for dette så liten som mulig. Og siden utgiftene er det eneste vi har muligheten til å kontrollere, er det grunnen til at UKA-07 i likhet med tidligere UKEr har hatt et veldig fokus på å holde kostnadene lave.

Så innlegget var altså til alle ukefunker som lurer på hvorfor overskuddet har blitt så stort, når vi har sagt at det ikke har vært noe mål for oss. Og det har det heller ikke, men det er en konsekvens av at vi har jobbet veldig hardt for å være sikre på å kunne sørge for midler til en videre drift av samfundet.

Så håper dette har svart noe på følelsen du sitter med, og uansett vil jeg takke for tilbakemeldingen.

Mvh Eivind
Økonomisjef UKA-07

Samfundsmedlem of UKEfunk skrev for 2 år siden:

Jeg er svært takknemlig for at noen vil påta seg oppgaven med å sitte i styret til UKA, og at de samtidig klarer å levere et så godt resultat. Det er på alle måter imperrativt, så lenge økonomistyringen på Samfundet fungerer lite tilfredsstillende. Om noen verv er viktigere enn andre er unødvendig å kommentere.

Takk til styret i UKA '07!

Nysgjerrig skrev for 2 år siden:

Hei!

Har flytta frå byen, og var difor ikkje på møtet 17. mai. Kva vart overskotet? Prøvde å finne det på Uka.no, men det var over min evne.

Pang skrev for 2 år siden:

9,3 mill. Les saken på http://www.underdusken.no/kultur/2008/8/1459823/9%2C3+millioner+i+overskudd

Skriv svar på dette innlegget

OBS: De følgende feltene er her for å stoppe spam. Ikke fyll inn noe i disse. :)

Hvis du har medlemskort på Samfundet kan du logge inn.

Formatering
Kode Resultat
_Kursiv tekst_ Kursiv tekst
**Fet skrift** Fet skrift
> Sitert tekst Sitert tekst
[Lenke](http://www.samfundet.no) Lenke
[youtube](http://www.youtube.com/watch?v=CjOQ9r35uiU) Viser et youtube filmklipp
* Punkt 1
* Punkt 2
  • Punkt 1
  • Punkt 2
(Dette gjelder kun for innleggsfeltet.)
Formateringskonverter

Retningslinjer for forumet: Alle innlegg i forumene representerer den enkelte brukers syn og holdninger, og vil ikke stille administratorene til ansvar for innholdet i innleggene, med unntak av deres egene innlegg. Administratorene på forumet forsøker å fjerne eller redigere alle støtende innlegg så fort som mulig, men det er umulig å overvåke alle temaer og innlegg. Les mer …