Written by Jente,
3 år siden:
Hører det er snakk om å sette opp aldersgrensen fra 18 til 20 etter nyttår?
Er dette sant?
Dårlig gjort i såfall, Samfundet er den eneste BRA uteplassen vi under 20 kan dra i helgene jo.
AnonymeArnt: Samfundet får nye eiere hele tiden, og sjansen er stor for at de mener noe annet enn de gamle eierene. Om de bestemmer seg for noe vil du nok få vite det i form av mer enn et rykte:)
AnonymeArnt tar bare nesten feil, Studentersamfundet får nye eiere hele tiden, faktisk har vi over ni tusen av dem! Disse eierne kaller vi "Medlemmer", og var alle invitert til generalforsamlingen som ble avholdt 22. april i år. Mange av medlemmene har uttrykt ønske om 20-årsgrense på Samfundet.
Når det kommer til driftsrelaterte saker som aldersgrense er dette noe som til sist bestemmes av Finansstyret og administrasjonen, ikke medlemmene ved Storsalsmøte. Det vil alltid gå rykter om slike ting på Samfundet, men ingenting er sikkert før det er endelig vedtatt - og et slikt eventuelt vedtak vil informeres godt om.
Samfunnet er vell det eneste stedet som har 18årsgrense nå i trheim, så vidt jeg har forstått. (?) Synes det skal være ett tilbud til 18 og 19 åringer også. De som ønsker 20 års grense kan jo stikke til et av alle de andre stedene som har 20 års grense, istedet for å stenge ut studentene som, etter min mening, også har en rett til å ha ett sted som samfunnet og være.
Til Studenten;
Studentersamfundets medlemmer vil alltid slippe inn, selv om de er mellom 18 og 20 år.
Siterer Studentersamfundets §1, andre ledd:
Studentersamfundet skal først og fremst være til for sine medlemmer. Dernest skal
Studentersamfundet gi et tilbud til andre studenter, det akademiske miljø ved
medlemsskolene og tidligere medlemmer. I tillegg skal Studentersamfundet skape et
tilbud for folk i byen.
En eventuell 20års-grense skal ikke ramme Studentersamfundets medlemmer, vårt formål er å gi medlemmene et godt tilbud. Men en situasjon der Samfundet er tilholdssted for ikke-studerende framfor studenter kan vi heller ikke leve med uten å gå i mot paragrafen over.
EDIT: Med forbehold om begrenset oversikt i Samfundet og 18-årsspørsmålet. Mine generelle betraktninger:
Registrerer at det er mye umodenhet blant studenter her inne. (\"jada,her kommer han som sitter på den høye hesten...\")
For min del ønsker jeg 18-åringene velkommen og har selv inntrykk av at disse oppholder seg primært i Bodegaen. Vil vel anta at disse også bidrar,om en ikke betydelig,til noen kroner i Samfundet-kassen. (Kanskje også noen fremtidige ildsjelder-som Samfundet folk setter så høyt-blir født i dunkel belysning her ). Det er vel også nok av ihjel-onanerte siv.ing studenter som anser Bodegaen som den hellige gral for å få sett en halvnaken kvinneskulder....Nuvel.
Er du over 20 år og føler så intens forakt for russebukser og ung lykkelig naivitet,er det mulig du møter deg selv i døra fordi vikene i panna vokser i takt med studielånet (?)... ;)
Personlig synes jeg er relativt lukket som det er, og tror det er sunt både for Samfundet som institusjon og Trondheim som by at stedet (vel og merke bestemte avdelinger..) kan brukes av de som ikke er fylt 20 år..
Thats my 2 cents.
Aller først vil jeg si at jeg selvfølgelig sympatiserer med VGS-elever mellom 18 og 20 som vil på byen. Men, at det er få utesteder som tilbyr dette er ikke studentersamfundets problem.
For det andre vil jeg også si at jeg personlig ikke har noe i mot at mennesker mellom 18 og 20, som ikke er studenter oppholder seg på samfundet. Folk er folk.
Problemene begynner der hvor Samfundet, som Trondheims kanskje eneste utested for 18-åringer, blir et samlested for nettopp 18-åringer. Det er jo dette som begynner å skje. Pilen peker den veien at 18-åringene hoper seg opp på Samfundet, mens studentene føler seg mindre hjemme der og heller drar til resten av byen. En hel del studenter er jo over 20 år, og føler seg nok ofte litt for gamle til å henge med på shakingen som foregår på Bodegaen.
På denne måten mister jo samfundet mer og mer sin opprinnelige funksjon, noe som er trist. Husk at Samfundet drives på frivillig basis, og at de som jobber der er studenter. Dersom trenden fortsetter og studentene trekker ut av huset vil jo hele fundamentet bak rase sammen. Derfor foreslår jeg å prøve ut ordningen med 18-års aldersgrense for de med studentbevis, og 20 til resten. Dette er vanlig praksis hos andre studentersteder ellers i landet, og jeg tror ikke samfundet taper noe på å prøve.
Jeg lurer litt på hvorfor ingen har stilt seg spørsmålet; \\"Hvorfor har ingen andre utesteder 18-årsgrense?\\". Jeg mener, de utgjør jo strengt tatt et ganske stort marked, og det er nesten ingen konkuranse om dem. Kan det ha noe med at erfaringer med klientellet mellom 18 - 10 år er særdeles dårlige? Jeg vet ikke helt og vil ikke si noe for sikkert, men mine erfaringer peker i den retningen.
Mente selvfølgelig 18-20 ;-)
Niklas stiller et viktig spørsmål: om aldersgruppen mellom 18 og 20 år er så vanskelig å ha med å gjøre at utesteder med 18års-grense enten går under eller setter opp aldersgrensen.
Jeg har sett en klar tendens til at store grupperinger av unge trøndere under 20 år fører med seg en økt grad av bråk, hærverk og vold. På Samfundet var dette tydelig en lørdag i det fadderperioden tok slutt. De unge studentene som tidligere dager har flylt huset tidlig på kvelden var i mindre grad til stede, trønderdialekten klang på ny i trappene ned til Bodegaen, og tilfellene med dårlig oppførsel skjøt i været.
Dette er likevel ikke et tegn på at alle unge trøndere mellom 18 og 20 år er uønskede bøller, men det er en liten minoritet i denne grupperingen som ikke kan å oppføre seg. Selv om de fleste urokråkene blir gjenkjent og stoppet i døra, er det dessverre alltid noen som kommer inn - og ett slagsmål er ett for mye. Det er ikke bare vi på Studentersamfundet som er bekymret for voldsutviklingen blandt denne aldersgruppen. Politiet har også ytret ønske om at utesteder får 20års-grense på grunn av volden.
Utelivsbransjen i byen sliter allerede med økonomien, og selv om det er beklagelig at noen få 18åringer skal ødelegge utelivstilbudet til alle ikke-studerende under 20, er det heller ikke vårt ansvar som Studentersamfund å gi et slikt tilbud. Vi som jobber her på ulønnet, frivillig basis blir selv utsatt for vold og trusler, og det går ut over øvrige gjester i lokalet.
Til dere VGS-elever som faktisk kommer til forumet på samfundet.no og leser dette - dere er neppe de vi er ute etter å bli kvitt, men så lenge det ikke finnes en bedre måte å legitimere modenhet og oppførsel på enn alder vil rampungenes oppførsel dessverre også ha konsekvenser for dere.
for å rapportere upassende innlegg til webredaktør| Kode | Resultat |
|---|---|
| _Kursiv tekst_ | Kursiv tekst |
| **Fet skrift** | Fet skrift |
| > Sitert tekst | Sitert tekst |
| [Lenke](http://www.samfundet.no) | Lenke |
| [youtube](http://www.youtube.com/watch?v=CjOQ9r35uiU) | Viser et youtube filmklipp |
|
* Punkt 1 * Punkt 2 |
|
| (Dette gjelder kun for innleggsfeltet.) | |
| Formateringskonverter | |
The forum's guidlines: All posts in the forum reflects the user's own views and opinions, and will not hold the administrators responsible for the contents, with exception of their own posts. The forum's administrators tries to remove or edit all offensive posts as quickly as possible, but it's impossible to monitor all topics and posts. Read more …