Om Politisk reklame

Skrevet av Bjørn Torkel Dahl, 3 år siden:

jeg fortsetter å legge ut mine politiske 5minutt for de som har lyst til å lese i litt mer ro og fred. Dette er mitt innlegg fra møtet Onsdag 2009-02-18

Om Politisk reklame

I det siste har diskusjonen om politisk TV-reklame dukket opp igjen. TV2 sier de akter å sende politisk reklame dersom det kommer foresprøsler om det. De fleste partiene, med ett unntak er lunke til dette da de ønsker å vente på en avklaring om hvorvidt det er lovlig å sende politisk reklame på TV, men man kan trygt anta at dersom det viser seg å være OK, så vil de fleste partiene, antakelig med noen unntak helt på venstresiden ta politisk TV-reklame I bruk.

Reklame er ikke opplysende. I sin natur er reklame en kommunikasjonsform spesialkonstruert for å manipulere, og det er en kommunikasjonsform som ikke åpner for kritisk motmæle eller noen form for dialog. Man skulle derfor tro at det ikke er interssant å åpne for politisk reklame i noe medium.

Likevel er politisk reklame flittig brukt I trykte media. Det at politisk reklame, også I videoform allerede er utbredt, spesielt på internett, brukes ofte som et argument for å tillate politisk reklame også på TV.

Det er likevel en stor forskjell her. I trykte media (jeg regner også web som et trykt medium) har du som leser selv kontrollen over hastigheten, og hva du velger å lese eller se. I ethermediene, radio og TV, har du ikke denne muligheten. Mulighetene for manupulerende påvirkning er derfor mye større når seeren ikke selv kan velge hva han ønsker å legge merke til.

Det viktigste momentet er likevel kostnadene. Kostnadene forbundet med TV-reklame er svært høye, og de fleste partier vil være avhengig av støtte for å kjøpe sendetid. Dette igjen fører til at politiske partier med en agenda som fremmer interessene til kapitalinstitusjoner lettere vil får støtte fra sine meningsfeller, enn partier som fremmer et ståsted om økonomisk utjevning.

Politisk TV-reklame vil dermed føre til en politisk ubalanse I favør av allerede etablerte pengekrefter. Det vil også være til fordel for partier som fører en tabloidisert, forenklet retorisk linje, fremfor partier som forsøker å føre en bærekraftig, langsiktig og gjennomtenkt politikk.

Etter min mening er det bedre å ikke tillate politisk reklame I det hele tatt, uansett medium, heller enn å åpne for politisk TV-reklame. Alternativt må det innføres ordninger som sørger for at alle politiske standpunkter får lik eksponering.

Flere innlegg fra  Politikk

Trykk på ! for å rapportere upassende innlegg til webredaktør

Skriv svar på dette innlegget

OBS: De følgende feltene er her for å stoppe spam. Ikke fyll inn noe i disse. :)

Hvis du har medlemskort på Samfundet kan du logge inn.

Formatering
Kode Resultat
_Kursiv tekst_ Kursiv tekst
**Fet skrift** Fet skrift
> Sitert tekst Sitert tekst
[Lenke](http://www.samfundet.no) Lenke
[youtube](http://www.youtube.com/watch?v=CjOQ9r35uiU) Viser et youtube filmklipp
* Punkt 1
* Punkt 2
  • Punkt 1
  • Punkt 2
(Dette gjelder kun for innleggsfeltet.)
Formateringskonverter

Retningslinjer for forumet: Alle innlegg i forumene representerer den enkelte brukers syn og holdninger, og vil ikke stille administratorene til ansvar for innholdet i innleggene, med unntak av deres egene innlegg. Administratorene på forumet forsøker å fjerne eller redigere alle støtende innlegg så fort som mulig, men det er umulig å overvåke alle temaer og innlegg. Les mer …