Da jeg begynte å studere i Trondheim var klubben en plass for det meste imellom mainstreamrock og rå uslipt rock og metall. Det var en del av imaget til Klubben; til og med beskrevet i Samfundets semesterprogram. Hva har skjedd? Har pådriverene for dette imaget takket for seg, eller er det et bevisst skifte?
De siste to årene jeg har vært på Samfundet, har jeg nesten hver gang vært innom Klubben for å sjekke om det kanskje kunne være mulig å få spilt noe i retning Metallica, Volbeat eller Skambankt. I stedet har jeg oftest fått velge fra DJ'ens pop/rock/funk-aktige samling.
Med dette innlegget håper jeg å kunne kjenne litt på stemningen for å "få tilbake" Klubben. Lokalet oser rå rock, men musikken som spilles der har vært heller tam i det siste. Jeg er sikker på at Samfundet kunne kapret en stor andel av byens (hard)rockere, og slik blitt noe mer enn "enda en bar" i bygningen. Til glede for mange. Og jeg mener at det ikke skal mye mer til enn en bevisst satsing på musikken og ørlite grann promotering.
Jeg hadde også satt stor pris på å få høre litt om hvordan Smafundet rekrutterer sine DJs eller avgjør hvem som får styre musikken på de ulike lokalene. Ikke for å kunne kritisere noe som helst, men kun for å vite litt om hvordan ting foregår.
Kunne ikke vært mer enig :)
Er selv DJ og skjønner at folk kan bli oppgitt over at DJ'en ikke spiller akkurat den musikken man aller helst vil høre. MEN... DJ'ens oppgave er å tilfredstille alle. Musikk er veldig subjektivt og det vil alltid være noen som ikke er fornøyd. De DJ'ene som spiller der og andre steder har sin stil og oppfatning om hva som er "riktig" å spille. Type metal-musikk kan kanskje være litt for hardt for et sted som klubben. Noen ganger kan det kanskje være riktig å spille det (hvis det feks er mange metalfans der). Når jeg spiller for jeg haugevis av ønsker. Tro meg, det er en grunn til at DJ's er DJ's. Mye av det følk spør om passer ikke inn i den profilen man prøver å bygge opp om. Det som er trikset for alle DJ's er å lage god stemning og sørge for at folk hygger seg. Da kan det være typer av musikk som egner seg og ikke egner seg. Prøver bare å gi litt innblikk i hvordan DJ's tenker. Men vil du høre noe er det bare å spørre!
DJs: Du svarer ikke på spørsmålet i det hele tatt, og de aller fleste som setter pris på god musikk ute på byen vet alt du sier. Ta gjerne tak i det du selv sier: "...passer ikke inn i den profilen man prøver å bygge opp om", og spør deg selv om det ikke er plass til flere ulike profiler på Samfundet. De fleste jeg har diskutert dette med har vært enige om at den samme musikken spilles på stort sett hele Samfundet.
Jeg har følelsen av at hver DJ bygger sin egen profil, uten noen kommunikasjon med resten av hus-DJene eller noen retningslinjer for hvilke sjangre som passer på hvilke lokaler. Og jeg mener fortsatt Samfundet kan ta i et tak og gjøre et arbeid her, noe som kan gjøre vårt Runde Røde til et mye, mye bedre utested. Enten men er glad i jazz (Edgar har klart det!), disco (Bodegaen), funk eller rock/metal så bør man kunne finne det på Samfundet.
Enig med Stian.
for å rapportere upassende innlegg til webredaktør| Kode | Resultat |
|---|---|
| _Kursiv tekst_ | Kursiv tekst |
| **Fet skrift** | Fet skrift |
| > Sitert tekst | Sitert tekst |
| [Lenke](http://www.samfundet.no) | Lenke |
| [youtube](http://www.youtube.com/watch?v=CjOQ9r35uiU) | Viser et youtube filmklipp |
|
* Punkt 1 * Punkt 2 |
|
| (Dette gjelder kun for innleggsfeltet.) | |
| Formateringskonverter | |
The forum's guidlines: All posts in the forum reflects the user's own views and opinions, and will not hold the administrators responsible for the contents, with exception of their own posts. The forum's administrators tries to remove or edit all offensive posts as quickly as possible, but it's impossible to monitor all topics and posts. Read more …