Skrevet av Ingvild Johnsen,
2 år siden:
Hei:-)
Det går en del rykter om at fra og med neste helg(uke 44) kommer samfundet til å få 20års grense. Lurer på om det går ann å få dette bekreftet/avkreftet?
i følge arrangements beskrivelsen til Halloween står det 20/student ihvertfall.
Da regner jeg med at samfundet refunderer billetter som alt er kjøpt?!
Hvis ikke syns jeg mildt sagt det er jævlig dårlig gjort å annonsere et skifte i aldersgrenser kun 3 dager før et arrangement som har ligget ute for salg på samfundets sider i flere uker.
Hvis ikke er jeg rimelig sikker på at det kan anmeldes..? :)
Å bare stenge ut 18års kullene slik, vil føre til antall flere hjemme-alene fester, mer bråk i tettbebodde strøk og mer fyll ute i gatene. Slik jeg ser det, så har Samfundet blitt en plass for 18åringer, fordi Trondheim by ikke eier uteliv for de som er 18-19 lengre. De har Club I.D (som såklart ikke har plass til alle disse festglade ungdommene.) og de hadde samfundet, som har plass til alle. Hvorfor ikke prøve å utnytte lokalene på bygget litt bedre? Få egne områder for 18 og 20års?
Etter at flere av 18års stedene ble stengt eller gjort om til 20års, så har samfundet tjent MYE på å få hele denne gruppen som sitt publikum. Jeg har aldri opplevd så stor pågang de to siste årene jeg har spilt på samfundet, og alt er takket være 18åringene. Det er ikke studentene eller de som er 20 som skal ha creed for at samfundet gjør det så bra. Trondheim har masse plasser som 20år og opp kan dra til, og jeg regner med at de heller ikke kommer til å velge samfundet fremfor noen av disse utestedene, bare fordi dere nå har jaget 18-19åringene på dør.
Hva med å kanskje komme frem til litt flere forslag til forandring? Samfundet har et enormt overskudd, bruk det heller på å øke sikkerhet, vakthold, 18 og 20års avdeling, etc
Mister dere 18åringene, så kommer dere til å miste godt over halvparten av publikum, om ikke mer å..
Siterer fra denne artikkelen
Temafester, som Halloween og 80-tallsfestene, gjelder hele huset og har normalt 20-årsgrense for ikke-studenter. Men billetter som er solgt før aldergrensen ble innført idag, er fortsatt gyldige for 18-åringer. Nye billetter selges derimot kun til 20-åringer og studenter. Nye billetter vil se annerledes ut.
Jeg syns dette er et kjempebra tiltak! Samfundet heter tross alt Studentersamfundet, og det er ikke uten grunn. Det skal ikke være et fristed for alle 18-åringene (og de under som sniker seg inn) som ikke studerer og ikke har noe annet utested å være på, det er jo tross alt ikke Samfundet sin feil at det ikke finnes noe annet tilbud i byen. Noe av grunnen til at studentene ikke er der lenger er jo fordi det er så mange "småunger" der nå. Jeg gleder meg til å oppleve et mer studentvennlig Samfundet igjen! Bra!
Svein Anders L. Hokstad:
Å bare stenge ut 18års kullene slik, vil føre til antall flere hjemme-alene fester, mer bråk i tettbebodde strøk og mer fyll ute i gatene. Slik jeg ser det, så har Samfundet blitt en plass for 18åringer, fordi Trondheim by ikke eier uteliv for de som er 18-19 lengre.
Samfundet har svært begrenset ansvar for å underholde byens 18- og 19-åringer i helgene. Fra Samfundets lover:
Studentersamfundet skal først og fremst være til for sine medlemmer. Dernest skal Studentersamfundet gi et tilbud til andre studenter, det akademiske miljø ved medlemsskolene og tidligere medlemmer. I tillegg skal Studentersamfundet skape et tilbud for folk i byen.
18- og 19-åringer går i beste fall under «folk i byen». Dersom medlemmer og øvrige studenter trives bedre ved at Samfundet ikke åpner for dem under 20 i helgene, er det et forhold som åpenbart veier tyngre.
Svein Anders L. Hokstad:
Etter at flere av 18års stedene ble stengt eller gjort om til 20års, så har samfundet tjent MYE på å få hele denne gruppen som sitt publikum.
Det har vist seg at Samfundet tjener, rent monetært, lite på gjester under 20 år - statistikken viser at de er svært lite inntektsbringende i sine vaner.
Hvorfor ikke prøve å utnytte lokalene på bygget litt bedre? Få egne områder for 18 og 20års?
Samfundet har hatt egne områder med 20 års aldersgrense i mange år, uten at det har bedret på forholdene som ligger til grunn for denne endringen.
Samfundet har et enormt overskudd, bruk det heller på å øke sikkerhet, vakthold, 18 og 20års avdeling, etc
Samfundet budsjetterer med og går med et ganske betydelig underskudd hvert år. Underskuddet dekkes opp ved at UKA arrangeres annethvert år. (Årsberetning, budsjetter og regnskap ligger på Finansstyrets sider.) Sikkerhet og vakthold har vært og er godt ivaretatt.
Mister dere 18åringene, så kommer dere til å miste godt over halvparten av publikum, om ikke mer å..
Det vil selvsagt vise seg, men gjester uten 20 år har ikke utgjort halvparten av publikummet. Sannsynligheten for at eldre gjester slutter å besøke Samfundet etter endringen er nok ganske lav.
For øvrig opplyses det på websidene om hvilken aldersgrense som gjelder for arrangementer. Det kan også lønne seg å lese om de nye reglene, som ikke er fullt så restriktive som mange synes å mene.
Betyr det over, at jeg, som student på HiST, og medlem på samfundet, har lov til å ta med meg en betalende gjest over 18 år? Jeg fikk svar om dette på tlf, men lurer på hvordan inngang man skal benytte, og om jeg misforsto at man fikk ha med seg en betalende gjest over 18. Jeg er selv 18 og går forkurs. jeg lover at vi skal være snille og ikke bråke : ))
Ja, Emilie, du kan ha med deg ett betalende følge, hvis du er medlem av Studentersamfundet. Siden følget ditt må betale for seg, må dere bruke hovedinngangen, da det er her det selges billetter. Husk å ta med medlemskort!
Jeg respekterer at vi som er 18/19 år gamle og ikke medlemmer må holde oss unna samfundet på fredager og lørdager i og med at vi "ødelegger for de ordentlige studentene", men da ber jeg om at dere respekterer oss tilbake. År på år har "liksom-russen" ødelagt mye for den ordentlige russen ved å ha disse reunionene på festningen... Håper på at det ikke gjentar seg til våren 2010.
Dere som er studenter nå (og som har fått ALLE uteplassene i byen å boltre dere på) kan vel la være å ødelegge det SISTE vi som er 18/19 år gamle har nå; russetiden?
Dere har jo tross alt vært russ før, har dere ikke det? Eller er dere så "eiesyke" at dere skal ta over ALT i Trondheim by, bare for at dere har levd 1-2 år lengre?
Vet at dette ikke er så veldig relevant med tanke på akkurat dette med aldersgrenser her nå, men jeg føler at det likevel har noe med saken å gjøre.
Når vi skal respektere deres ønsker, syns jeg dere kan respektere våre. Takk.
Kan vi med militærbevis også få komme inn på samfundet på lørdager?
for å rapportere upassende innlegg til webredaktør| Kode | Resultat |
|---|---|
| _Kursiv tekst_ | Kursiv tekst |
| **Fet skrift** | Fet skrift |
| > Sitert tekst | Sitert tekst |
| [Lenke](http://www.samfundet.no) | Lenke |
| [youtube](http://www.youtube.com/watch?v=CjOQ9r35uiU) | Viser et youtube filmklipp |
|
* Punkt 1 * Punkt 2 |
|
| (Dette gjelder kun for innleggsfeltet.) | |
| Formateringskonverter | |
Retningslinjer for forumet: Alle innlegg i forumene representerer den enkelte brukers syn og holdninger, og vil ikke stille administratorene til ansvar for innholdet i innleggene, med unntak av deres egene innlegg. Administratorene på forumet forsøker å fjerne eller redigere alle støtende innlegg så fort som mulig, men det er umulig å overvåke alle temaer og innlegg. Les mer …